専攻科 Advanced Engineering Course

 科学技術の高度化とシステム化が急速な勢いで進み、産業界では「付加価値の高い新規分野の創成」と研究開発を中心にした「知識集約型産業への転換」が課題となっている。このため、より高度な技術教育を受け、研究開発に優れた能力を発揮する実践力と創造性を兼ね具えた高度専門職業人・実践的技術者の育成が望まれている。
 本専攻科では、このような産業界の要請を踏まえて、本科の教育で修得してきた実践的技術の上に、さらに2ヶ年の教育課程での目的を次のように掲げている。

  1. 工学の基礎および専門分野に関する知識を教授し、創造性豊かな応用力を養成する。
  2. 地球的視点でものごとを考える素養および能力と、科学技術が自然や社会に及ぼす影響を理解できる人間としての倫理観を養成する。
  3. 日本語による技術的な内容の説明・討論ができる能力と国際社会を意識した英語によるコミュニケーション基礎能力を養成する。
  4. 他の専門技術分野に関する基礎知識と最新の知識を教授し、複合化・高速化した工学分野について複眼的な課題探求能力と問題解決能力を養成する。
  5. 自主的・継続的に学習でき、協調して行動できる能力を養成する。

  The progress of science and technology has been so remarkable in recent years that engineers equipped with inventive, innovative and advanced skills are greatly in need.In order to meet a growing need for highly competent engineers, the Advanced Engineering Courses program was established in 1997.
  There are three Advanced Engineering Courses. Each course provides future engineers with an additional two years of even more advanced education, which follows a five-year practical course at a national college of technology.
  The major objectives of the program are:1) To develop abundant creative ability by teaching the basics of engineering and the knowledge of specialized fields ; 2) To develop awareness and capability with a global perspective, and ethical thinking which makes it possible to understand the impact of science and technology on nature and society ; 3) To develop the ability to explain and discuss technical matters in Japanese, and to acquire basic communication skills in English, while being conscious of the global society ; 4) To develop the ability to take on today’s problems from a multiple of perspectives and find solutions by utilizing not only the standard methods but also the latest knowledge from other specialized fields ; 5) To develop the ability to continue pursuing research independently, as well as the ability to cooperate with others to achieve goals

一般科目・専門基礎共通科目 General Education and Special Basic Subjects

 高度科学技術の中核を担う専門職業人としての教養と専門基礎知識を有する技術者の養成を以下の内容で行う。

  1. 数学(数理科学)や一般化学などの一般科目、および現代物理などの専門基礎科目を修得し、高度専門職業人としての基礎能力を養う。
  2. 日本語表現法、総合英語、応用コミュニケーションの語学教育により、国際的に通用するコミュニケーション能力を養い、技術と哲学、環境論、国際関係論などの科目を修得し、地球的視野で技術と社会の共生を追求しグローバルな視点をもつ技術者を育成する。
  3. 技術者総合ゼミ、総合創造実験、総合創造演習などの複合科目では、4つの系の専門分野をコラボレートし、システム創成能力と複眼的な問題解決能力を養う。

 We aim to provide the students with basic scientific knowledge and competence to cope with the advancement of technology. The following three objectives are established:

  1. To improve their ability as engineering specialists by providing study areas such as Mathematics Science,General Chemistry, Numerical Analysis and Modern Physics.
  2. To develop the ability to consider the co-existence of society and technology from a global point of view, by providing the lessons of languages like Japanese Expression, Advanced English and Advanced Communication and by having them acquire the subjects like Technology and Philosophy, International Affairs and Environmental Chemistry.
  3. To enhance their ability to design systems and to solve issues from a multilateral viewpoint through the study of cross-discipline subjects like General Seminar for Engineering, Experiment of Total Creative Engineering and Practice of Total Creative Engineering.

複合工学専攻
  1. (1)  機械工学系
     あらゆる産業の根幹をなす機械工学では独創的研究開発を展開するための基礎科学である場の力学、粘性流体力学、熱流動工学、機械振動論などの力学関連の専門科目を中心に、機械要素の設計・製作・制御に関連した精密加工特論、工業計測学、メカトロニクス工学を修得する。さらに、情報、バイオ、環境などの分野横断的な科目も修得することにより、先進的でシステムデザイン能力を有する技術者を養成する。
  1. (1) Mechanical Engineering system
     The dynamics of the place which is the basic science for developing original research and development in the mechanical engineering which makes the basis of all industries, advanced manufacturing technology relevant to a design, manufacture, and control of the machine element, industrial instrumentation study, and mechatronics engineering are learned focusing on the special subject of dynamics relation, such as viscous fluid dynamics, thermal hydraulics engineering, and a machine oscillating theory.
      furthermore, fields, such as information, biotechnology, and environment, -- the engineer who is advanced-like and has system design capability is trained by learning a subject across boundaries.


  1. (2) 電気電子工学系
     エレクトロニクス・コンピュータ技術の基礎となる数理科学系科目を中心に、材料科学や生産システム工学など幅広い分野・領域の科目を修得し、産業界での設計・生産や研究開発分野の先進的技術者として、多面的、かつ総合的に寄与できる基礎能力を涵養する。さらに、特別研究などを通じて、新規分野の開拓能力、高い問題解決能力を培い、システム創成能力を有する実践的技術者を養成する。
  1. (2) Electric electronics system
     Focusing on the mathematical science system subject used as the foundation of electronics computer technology, the subject of broad field and domains, such as materials science and manufacturing system engineering, is learned, and the basic ability to contribute from many sides and synthetically is cultivated as an advanced engineer of a design and production in the industrial world, or the research-and-development field.
     Furthermore, specially, through research etc., the exploitation capability of a new field and high problem-solving capability are cultivated, and the practical engineer who has system creation capability is trained.

  1. (3) 情報工学系
     コンピュータおよびネットワークなどの情報技術系およびものづくりの基盤となる電子制御系の専門科目を中心に、環境、バイオなどの学際的な科目を修得し、複眼的な視点を身に付ける。さらに特別研究などにより、情報技術と電子制御の融合技術、創成技術を修得する。これらの習得を通して、情報技術に関する高度な専門知識を、電子制御技術へ融合的に応用し、人にやさしい知的情報処理システムを創成できる研究開発型技術者を育成する。
  1. (3) Information engineering system
     Focusing on the special subject of the electronic control system used as the base of information technology systems, such as a computer and a network, and craftsmanship, interdisciplinary subjects, such as environment and biotechnology, are learned and a viewpoint from various points of view is learned.
     Furthermore, by research etc., an information technology, the fusion technology of electronic control, and creation technology are learned specially.
     Through these acquisitions, the advanced technical knowledge about an information technology is applied in fusion to electronic control technology, and the research-and-development type engineer who can create an intellectual information processing system gentle to people is raised.

  1. (4) 化学・生物工学系
     付加価値の高い素材・製品の研究開発と生産技術を中心とする化学工業の分野と、医薬品等の製造で実用化が図られている先端的バイオ技術分野にわたって幅広い高度な専門知識を修得する。さらに、特別研究などを通じて、環境・エネルギー問題への化学・生物学的見地から対処できる能力を養い、各種分析技術や材料開発を含めた関連の技術分野における開発・研究に従事できる創造的技術者を養成する。
  1. (4) Chemistry and a bioengineering system
       Wide advanced technical knowledge is learned over the ultramodern biotechnology field by which utilization is attained by research and development of high material and product of added value, the field of the chemical industry centering on manufacturing technique, and manufacture of medical supplies etc.
     Furthermore, the ability to cope with it from the chemistry and the biological viewpoint to environment and an energy problem is specially supported through research etc., and the creative engineer who can be engaged in the development and research in the technical field of relation including various analytical skills or material development is trained.

産業数理技術者育成プログラム
Program for fostering engineers specializing in industrial math

 機械工学系、電気電子工学系、情報工学系、化学・生物工学系のコースを横断的に跨ぐ形で、それぞれの専門分野をさらに深く学修すると同時に、本プログラムでは現代数学の知識を修得する。さらに、九州大学マス・フォア・インダストリ研究所でのインターンシップなどを通じ、産業界で求められる数学的知識である産業数理を修得することにより、数学を基礎とした創造的技術者を養成する。

 In this program, students will acquire knowledge in modern mathematics that is integrated for each field of specialized engineering (mechanical engineering, electrical and electronic engineering, information engineering, and chemistry and bioengineering). Furthermore, through internship at the Institute of Mathematics for Industry (IMI) at Kyushu University, by concentrating on industrial mathematics required in the world of industry we develop creative engineers with a foundation in industrial mathematics.