地域共同テクノセンターCooperative Research and Development Center

 本センターは、学生に対する技術者教育を行うとともに、民間企業を含む佐世保工業高等専門学校と他の組織の間の共同研究を支援し促進するために平成24年4月1日に設置された(「総合技術教育研究センター」を改組)。組織は5つの部門(海洋・エネルギー、環境・生物、IT、加工計測システム、生涯学習部門)から構成されている。部門横断的な「融合研究」により技術シーズの蓄積を図るとともに、実践的で創造性に優れた「もの創り」技術者の育成を支援している。また、当該地域の産学官民連携組織である「西九州テクノコンソーシアム」と一体となって、地域の「技術振興」と「人材育成」を図るための活動を積極的に推進している。

 The Cooperative Research and Development Center was established in April 1st 2012, it was reorganized from the comprehensive technical education research center. The purpose of this center is engineer education for student in National Institute of Technology, Sasebo College(NIT, Sasebo College), and to support and promote cooperative researches between NIT, Sasebo College and other organizations including private enterprises in the local community (Northern Nagasaki). The Center consists of five divisions (marine development, biological environment, information processing, manufacturing measurement system and engineer reeducation) The Center contributes to the local area through collecting sources for research in cross-sectional fields, developing local enterprises through joint research projects or technical assistance, and promoting activities for educating the local citizens. The Center also helps develop the practical and creative engineers for the local community. All these activities are being carried on in coordination with Nishikyushu Techno Consortium.

  1. (1) 海洋・エネルギー部門 Marine engineering and Energy application division
  2.   本部門では、プラズマを利用した環境・バイオ・医療分野への応用研究、機能性薄膜やナノ結晶の作製などの先端材料プロセスに関する研究や、海中ロボットの測位システムの開発を行っている。
     The division of research and development chiefly conducts "advanced plasmaprocessing for bio-medical life sciences and environmental applications" and "applied research in plasma physics for advanced materials and surface engineering, such as functional thin films and nanostructures". Moreover, "positioning systems to observe directions of the underwater vehicles " have been developed.


  3. (2) 環境・生物部門 Environment and Biology Division
  4.  本部門では、長崎県の主要産業の一つである水産業と地域の環境関連事業に貢献するために、海洋生物環境の浄化や海洋微生物による有用物質の生産、及び光触媒などの環境浄化材料や環境浄化技術に関する共同研究、研究会、技術相談を積極的に行っている。
     The main aim of this division is, in collaboration with various private companies, to promote technological development concerning biotic environments and marine environments in particular, in order to contribute to the development of fisheries, the leading industry in Nagasaki Prefecture. At our college, the chemical and biological departments take charge of most of this research. One of the major outcomes is research into the construction of artificial habitats using carbon fiber. This is a joint research project with Sasebo Technological Advancement Cooperation.


  5. (3) IT部門 Information Technology Division
  6.  本部門では、情報処理、電子制御、およびロボット工学分野における人材を育成するための実践的なカリキュラムの提供と産学連携の研究プロジェクトを推進している。
     The Information Processing, Computerized Controls and Robotics programs are designed to provide students with education required to succeed in many applications in these fields, along with the intense and hands-on practical and research works promoting academic-industrial cooperation.

  7. (4) 加工計測システム部門Manufacturing Measurement Division
  8.  本部門では、歯車切削・プラスチック研削などの機械加工、材料強度試験・破壊原因解析、そして各種機械における振動、熱・流動、制御などの問題について研究および技術相談を行っている。
     This division is engaged in the research and technical consultation with respect to: (1) manufacturing issues, such as in the case of gear hobbing, grinding of plastic materials and so on; (2) the issues of material strength, like a test on the strength of materials or the analysis of the causes of breaking; and (3) vibration, thermodynamics, hydrodynamics and control issues of various machines.


  9. (5) 生涯学習部門 Lifelong Learning Division
  10.  本部門の主な役割は以下の①~④である。
    1. 公開講座の推進 若年層(小中学生)対象に4専門学科MESCの内容をわかりやすくアピ-ルする。
    2. 「一般教養講座」の直轄運営 一般社会人対象に一般科目教員による独自な講座をラインアップしている。最近では、「料理を科学しよう カルメ焼きとカメレオン焼きそば」「親子おもしろ工作教室 線香花火をつくろう!」等を開催した。
    3. 出前授業・研修講師派遣・技術援助・イベント参加等の窓口本校は地域連携事業の一環として、全校を挙げて取り組んでいる。そのために、
    4. 県・市町村教育機関との窓口の機能も有している。
     This division is engaged in educating the general public in the following way:
    1. Publicizing through Open Campus Lectures −in order to make the content of our courses more familiar to elementary and junior high school students.
    2. Promotion of Open Campus Lectures by the General Education Faculty-in order to educate the general public. The recent programs are asfollows.
      “An invita-tion to the world of Kirigami(paper cutout)art.”“Let’s make sparkler.”
    3. Working as a Collaborator for Outer Schools, Providing Technical Support, Holding Participation Events in order to promote cooperation with the local community.
    4. Serving as point of contact for educational facilities in municipalities.