
本センターは、学生に対する技術者教育を行うとともに、民間企業を含む佐世保工業高等専門学校と他の組織の間の共同研究を支援し促進するために平成24年4月1日に設置された(「総合技術教育研究センター」を改組)。組織は5つの部門(海洋・エネルギー、環境・生物、IT、加工計測システム、生涯学習部門)から構成されている。部門横断的な「融合研究」により技術シーズの蓄積を図るとともに、実践的で創造性に優れた「もの創り」技術者の育成を支援している。また、当該地域の産学官民連携組織である「西九州テクノコンソーシアム」と一体となって、地域の「技術振興」と「人材育成」を図るための活動を積極的に推進している。
The Cooperative Research and Development Center was established in April 1st 2012, it was reorganized from the comprehensive technical education research center. The purpose of this center is engineer education for student in National Institute of Technology, Sasebo College(NIT, Sasebo College), and to support and promote cooperative researches between NIT, Sasebo College and other organizations including private enterprises in the local community (Northern Nagasaki). The Center consists of five divisions (marine development, biological environment, information processing, manufacturing measurement system and engineer reeducation) The Center contributes to the local area through collecting sources for research in cross-sectional fields, developing local enterprises through joint research projects or technical assistance, and promoting activities for educating the local citizens. The Center also helps develop the practical and creative engineers for the local community. All these activities are being carried on in coordination with Nishikyushu Techno Consortium.
- (1) 海洋・エネルギー部門 Marine engineering and Energy application division
- (2) 環境・生物部門 Environment and Biology Division
- (3) IT部門 Information Technology Division
- (4) 加工計測システム部門 Manufacturing Measurement Division
- (5) 生涯学習部門 Lifelong Learning Division
- ①公開講座の推進 若年層(小中学生)対象に4専門学科MESCの内容をわかりやすくアピ-ルする。
- ②「一般教養講座」の直轄運営 一般社会人対象に一般科目教員による独自な講座をラインアップしている。
- ③出前授業・研修講師派遣・技術援助・イベント参加等の窓口本校は地域連携事業の一環として、全校を挙げて取り組んでいる。そのために、
- ④県・市町村教育機関との窓口の機能も有している。
- ①Publicizing through Open Campus Lectures −in order to make the content of our courses more familiar to elementary and junior high school students.
- ② Promotion of Open Campus Lectures by the General Education Faculty-in order to educate the general public.
- ③Working as a Collaborator for Outer Schools, Providing Technical Support, Holding Participation Events in order to promote cooperation with the local community.
- ④Serving as point of contact for educational facilities in municipalities.